Melk, zoveel soorten melk…

4 oktober 2018 0 Door Jeroen Veldkamp
Melk, zoveel soorten melk…

Vroeger stond ik bekend om mijn triple s: ik werkte snel, schoon en strak. Onder hoge druk knalde ik er op topsnelheid een volle shift doorheen. Die tijd is veranderd. Dat merkte ik toen ik onlangs weer eens een shift meedraaide bij CoffeeLab in Eindhoven. Mijn god, wat is er veel veranderd de laatste tijd. En dan heb ik het niet over de koffie, maar over de melk. Vroeger was er gewoon melk. Volle houdbare melk en later werd dat volle verse melk. Maar nu…? We moeten dealen met kokos-,  soja-, amandel- en sinds kort ook het immens populaire havermelk. Wie had durven denken dat deze melkontwikkeling zo zou doorzetten? Ik eerlijk gezegd niet. Daarin heb ik me behoorlijk vergist.

Door: Jeroen Veldkamp

Er kleven echter wel wat gevolgen aan het aanbieden van zo’n uitgebreid melk-portfolio. Zie er als barista bijvoorbeeld nog maar eens de snelheid in te houden zonder een detail te missen!  De onderstaande bestelling is immers geen uitzondering meer in een tijd dat gasten hun koffie volledig willen customizen en naar eigen hand willen zetten:

1x latte macchiato (decaf, havermelk, extra shot en to go)

1x single origine (sojamelk, shot vanille sirup en to stay)

KANSEN

Uiteraard brengt het introduceren van melk-alternatieven ook veel kansen met zich mee. Ten eerste maak je er heel veel gasten gelukkig mee. Ieder melk-alternatief kent immers voordelen op het gebied van allergieën, principes en smaak. Ze zijn bijvoorbeeld heel geschikt om te gebruiken in specials. Zo maken we bij CoffeeLab een Tony’s Specialonely: warme chocolademelk van Tony’s afgetopt met schuim van kokosmelk. Door het aanbieden deze melk-varianten worden we nu bovendien gevonden door een aantal nieuwe doelgroepen. Ten slotte zorgt het aanbod voor veel Instagram-tags en -shares. Deze gaan vervolgens als een olievlek over diverse sociale mediakanalen. En dat wordt dan weer opgepikt door anderen.

LANGZAAM WENNEN

Sta je na het lezen van deze column misschien op het punt om naast de traditionele volle melk ook één of meerdere alternatieven te introduceren? Ik merk dat dat voor veel traditionele ondernemers een flinke uitdaging is. Begin daarom eerst met alleen soja- of kokosmelk. Bouw daar een special omheen en communiceer die goed en duidelijk. Zo kun je langzaam wennen aan deze uitbreiding en eventueel organisch doorgroeien naar andere alternatieven. Een goede zet, want naast veel blije gezichten is het ook commercieel gezien een mooie kans!