Een vibe moet leven, anders gaat-ie dood –

Wat geweldig om een ingezonden artikel te ontvangen van vaste gasten van COFFEELAB. Al heel lang komt er wekelijks een groep studenten en docenten van het Fontys college bij COFFEELAB in Eindhoven. We wisten dat ze hard werken en veel discuteren. Maar niet dat ze er ook zaten te observeren. We zijn heel dankbaar dat zijn hun ervaringen hebben toevertrouwd aan papier. En dat ze dit met ons hebben gedeeld. Want dit beschrijft exact datgene dat wij voelen, maar niet konden verwoorden! Dank jullie wel!

Jeroen Veldkamp | COFFEELAB


Het klantperspectief!

De afgelopen drie jaar hebben wij gebruik gemaakt van Coffeelab Eindhoven om te socializen, te werken en te leren. Wij, dat zijn studenten en docenten van de opleiding Vastgoed van Fontys Hogescholen in Eindhoven.

We waren consument, gebruiker en observator tegelijk. Als consument vielen we voor de hospitality, als gebruiker voor de open sfeer mét perfect gekozen muziek en zónder laptop politie, en als observator zagen we hoe voorbijgangers bij Coffeelab meer werden dan toevallige passanten. Een onmiskenbaar Eindhovens sfeertje.

Een professionele analyse

Vanuit onze professionele vastgoed achtergrond hebben we onze ervaringen bij Coffeelab Eindhoven verdiept. Hoe kunnen we deze case plaatsen in de ontwikkeling van onze stad?

De ontwikkeling van Eindhoven lijkt vaak een exclusief onderwerp van gesprek tussen gemeente, architecten, marketeers en projectontwikkelaars. De stad als een object waar je aan kunt sleutelen, vanuit een visie, een dna, of een projectie zoals knooppunt XL. Als we dit filter van maakbaarheid voor het gemak even wegnemen dan komen we in een heel andere stad terecht. De stad waar je tegen aan loopt als je Eindhoven binnenkomt. En waar Coffeelab in het spel komt, een point-of-entry voor de hele stad, maar op een kleine oppervlakte, als een soort Eindhoven XS.

Eindhoven XS

Op Eindhoven XS stappen mensen in en uit; de expat die hier een thuisgevoel heeft, de ondernemer die een dynamisch gesprek wil voeren met een klant, de toerist op zoek naar informatie. En de Somalische vrouw die in perfect Nederlands de weg vraagt naar de inburgeringscursus.

Event momentjes zijn er ook. Guus Meeuwis in de stad, koelkastje naar buiten, inspelen op de bezoekers uit alle delen van het land. Meebewegen, met iedereen die incheckt. De stad die zich laat zien op 50 m2, open en flexibel.

Kijken we naar de context van Coffeelab/Eindhoven XS, dan zien we een zorgvuldig gefinetunede setting: onnadrukkelijke service, een random soort terrasopstelling, fijn muziekje uit de boxen buiten. Een onbewust gevoel van in de relax modus komen. Een oase in het spanningsveld van ons leven in de moderne stad. Geen ‘inclusiviteit’, maar iedereen aanhaken en in hun waarde laten. Betrokkenheid en interactie met elke toevallige passant, een onbewust magnetisme omdat er een bepaalde vibe hangt, binnen die 50 m2 gecreëerd maar zelfs daarbuiten voelbaar. Voor local heroes en local losers alike. Zoals openbare ruimte misschien wel bedoeld is. God knows we need it.

De volgende fase

Nu komt er een wisseling van decor. Eindhoven XL en de hoogstedelijkheid die het met zich meebrengt krijgen een plek in het stationsgebied. De informatie en de Eindhoven branding verhuist naar het station en het PSV stadion. En de vibe?

Die zien we terug in de slogan, op publicatieschermen, op brand items en in speciaal gemaakte video’s. Gestolde informatie, fraai vormgegeven. Maar de vibe is meer dan the story. Een vibe moet leven anders gaat-ie dood. En dat is precies de expertise die Coffeelab Eindhoven heeft laten zien, en kan blijven laten zien: het in leven houden van de vibe.

Juist nu we post-Corona gaan, en onze menselijke kwaliteiten beginnen terug te vinden, is dat van hoge waarde voor de stad. Er is vijf jaar van finetuning tijd overheen gegaan om tot een plek met deze waarde te komen. Het is belangrijk dat die waarde niet verdwijnt in een eenzijdig hoogstedelijke benadering van het vastgoed en de stad. En dat zou zo maar kunnen gebeuren, in een moment van onachtzaamheid van de betrokken partijen.

Eindhoven by Eindhoven

To boil it all down vanuit stedelijke ontwikkeling komt het neer op deze vraag: hoe kunnen we de waarde van spelers als Coffeelab Eindhoven waarborgen en continueren in de verdere ontwikkeling van Eindhoven? Is er een Eindhoven XS naast Eindhoven XL?

Dat is de vraag die wij stellen als stakeholders van onze eigen stad.

Bertil van Woezik

Like this article?

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Leave a comment